Ako byť v podnikaní sám sebou a pritom zarábať viac? [biblia archetypov]

Nefunguje vám podnikanie tak, ako by ste chceli? Meníte dizajn značky spolu s počasím, či polohou mesiaca? Nemáte jasne vyhranený štýl komunikácie? Chýba vám odvaha vydať sa cestou, ktorá je pre vás prirodzená, vám vlastná? Potom je načase spoznať archetypy.

Čo sú to vlastne archetypy

Archetypy majú svoj pôvod v antickom Grécku. Túto teóriu do hĺbky prepracoval (skvelý) psychológ Carl Gustav Jung. Archetypy sú podľa neho jasne definované charaktery, ktoré sa objavujú ako súčasť mýtov po celom svete. Marketingoví manažéri ich neskôr využili v podnikaní – pochopenie a využitie archetypálneho významu im uľahčovalo prácu so značkou.

Kedysi bola práca s archetypmi bonusom pre efektívny marketing, pomáhala vdýchnuť značke dušu a osobnosť. Dnes, kedy je vo väčšine odvetví silná konkurencia, určenie svojho archetypu vám môže pomôcť lepšie uchopiť svoju značku, pochopiť ju a pracovať s ňou tak, aby sa rozvíjala úspešne.

Počas mojej marketingovej praxe som mala na starosti budovanie značiek s veľkými rozpočtami, spolupracovala som s odborníkmi na trhu a s archetypmi som pracovala aktívne. Automaticky som ich však zaradila do šuflíka „vhodné len pre veľké značky“. Omyl.

V začiatkoch môjho podnikania som ich odignorovala. Stratégiu som postavila na networkingu a odporúčaniach. Veľmi úspešne. Ale potom som sa chcela posunúť ďalej. Môcť si dovoliť byť sama sebou, ísť vlastnou cestou, byť autentická v komunikácii. Pritiahnuť tých správnych zákazníkov. Zadefinovať dizajn, farebnosť a fonty, s ktorými budem v súlade. A presne k tomu som využila archetypy.

Takto to vyzeralo predtým. Nevyhranený štýl komunikácie, každý týždeň iné logo, názov, prefláknuté fotky z fotobanky:

1

Dnes, vďaka archetypom, to vyzerá takto. A konečne sa v tejto polohe cítim „byť doma“.

ludmila-hoosova-biblia-archetypov

Ako vám archetypy pomôžu v podnikaní

Archetypy vám pomôžu logicky definovať vašu značku. Poodhalia jej podstatu, dajú vám silu ísť vlastnou cestou. Pomôžu vám odlíšiť sa od konkurencie a vybudovať značku, ktorá je silná, unikátna, konzistentná, autentická. A neodolateľná. Budete priťahovať tých správnych klientov. A tí budú vedieť, čo od vás čakať. Zo svojho archetypu získate silu, ktorú viete využiť vo svojom podnikaní. A rozvinúť ho naplno.

Archetypy

Každý archetyp má svoj vlastný magnet, energiu, ktorá vyvoláva záujem. Má vlastnosti, ktoré definujú osobnosť značky a v konečnom dôsledku sú dôvodom, prečo sa ľudia rozhodnú pre vás, nie vašu konkurenciu.

Nižšie nájdete popis každého z 12-tich archetypov a príklad populárnej značky, ktorá predstavuje daný archetyp.

Hrdina / The Hero

  • Vždy robíte to, prečo ste sa rozhodli, bez ohľadu na to, aký veľký je váš cieľ
  • Máte priame a inteligentné hodnotenie ľudí a situácií
  • Ste si vedomí toho, že klienti zodpovedajú za svoje konanie

Značky: Nike, FedEx, Kodak

Kúzelník / The Magician

  • Poskytujete nádej na dosiahnutie výsledkov, ktoré sa zdajú nemožné
  • Spájate ľudí s ich vnútornou (alebo duchovnou) silou
  • Ľudí fascinuje váš spôsob myslenia a konania, chcú zažiť zmenu

Značky: Apple, Disney

Rebel (oficiálne vyhnanec/ česky psanec) / The Rebel

  • Ste dosť odvážni, aby ste zničili to, čo je na svete zlé
  • Ste ochotní hovoriť a robiť veci, ktoré nikto iný nerobí alebo nehovorí
  • Svoje názory formujete nezávisle od autorít

Značky: Harley-Davidson, MTV

Mudrc / The Sage

  • Robíte výskum, aby vaši klienti nemuseli
  • Ľudia sa cítia byť informovaní
  • Obdivujú váš intelekt a zvedavosť
  • Veria, že váš obsah a názory sú overené

Značky: Google, Wall Street Journal

Jeden z nás / The Regular Guy

  • Vyzeráte veľmi reálne a normálne
  • Pôsobíte dostupne
  • Spájate ľudí do komunity, o ktorej ani nevedeli, že existuje
  • Rozumiete im a zdieľate ich pocity

Značky: Ikea, Levi´s

Vládca / The Ruler

  • Pripomínate ľuďom, aby rozmýšľali vo veľkom
  • Inšpirujú sa vašimi úžasnými výsledkami
  • Pomôžete im zbaviť sa limitujúceho zmýšľania

Značky: Louis Vuitton, Rolex, Rolles Royce

Neviniatko / The Innocent

  • Pripomínate ľuďom jednoduchší čas, detstvo
  • Dávate im pocit optimizmu, radosti a nádeje
  • Obdivujú čistotu vašej viery a vízie

Značky: Dove, Coca-Cola

Objaviteľ / The Explorer

  • Máte odvahu vyskúšať veci, na ktoré ostatní odvahu nemajú
  • Dávate povolenie zbaviť sa predstáv o tom, čo sa očakáva alebo vyžaduje
  • Žijú prostredníctvom vás

Značky: Jeep, Starbucks

Tvorca / The Creator

  • Ukazujete nové nápady a produkty, o ktorých ľudia nikdy nesnívali, lebo nevedeli, že sú možné
  • Naučíte ich svoje remeslo, aby mohli vylepšiť svoje vlastné tvorivé snahy
  • Inšpirujete ich, aby videli v živote krásu

Značky: Lego, Canon, YouTube

Klaun / The Jester

  • Prinášate smiech a pomáhate zabudnúť na každodenný stres
  • Pripomínate, aby si užívali prítomný okamih
  • Máte silný zmysel pre humor

Značky: Old Spice, Geico

Milenec / The Lover

  • Povzbudzuje ľudí, aby nasledovali svoje srdce, aj keď je to nepraktické
  • Odstraňuje pocit viny za uprednostňovanie pokušenia a túžob
  • Cítia sa s vami prepojení v emocionálnej rovine

Značky: Victoria´s Secret, Häagen Dazs

Opatrovateľ / The Caregiver

  • Vždy ste tam, keď vás potrebujú
  • Nikdy vám nebudú schopní primerane splatiť všetko, čo ste im dali
  • Ste štedrý

Značky: Johnson´s Baby, Červený kríž

Je archetyp pre značku nevyhnutný?

Ak viete, kam presne smerujete svoju značku, nemáte problém s nedostatkom inšpirácie, máte silnú charizmu a osobnosť, nemáte strach byť vidieť a byť autentická, archetyp potrebovať vôbec nemusíte. Pravdepodobne s ním pracujete veľmi intuitívne a skvelé výsledky v podnikaní dosahujete aj bez cielenej práce s ním.

Ale ak máte strach byť sama sebou, byť autentická, nie ste v marketingu konzistentná a myslíte to so svojou značkou vážne, odporúčam, aby ste si ujasnili, aký archetyp je pre vás vhodný a vyťažili z jeho poznania maximum. Ak podnikáte v službách, vaša značka je vašou súčasťou. Ak odhalíte jej archetyp, pomôže vám logicky definovať váš brand, dodá vám silu a odvahu ísť vlastnou cestou, pomôže vám odhaliť vaše jedinečné silné stránky. Váš marketing bude efektívnejší. A objavíte psychologické pomôcky, ktoré vám pritiahnu tých správnych klientov.

Ako si vybrať svoj archetyp

Vaša značka nemusí mať len jeden archetyp (a v každom z nás sa prelína viacero archetypov). Pri osobnom brandingu sa však bežne pracuje s dvoma archetypmi, čo vám pomôže odlíšiť sa od konkurencie výraznejšie. Jeden je primárny – dominantný, druhý sekundárny. Oba by sa mali prekrývať a dopĺňať. Archetyp pre vašu značku by ste mali vyberať dôkladne. Mal by byť v súlade s vašou osobnosťou, cieľmi a štýlom komunikácie. Archetyp by sa nemal meniť (čo neznamená, že ho meniť nesmiete, ak rastiete osobnostne či podnikateľsky). Znamená to, že ho nemáte meniť každý mesiac či polrok, keďže práve vďaka stálosti si naň klienti zvyknú, pochopia ho a vaša značka sa pre nich stáva zrozumiteľná.

Aby som vám uľahčila výber správneho archetypu, pripravila som pre vás online kvíz, ktorý si môžete vyskúšať tu: Test osobnosti vašej značky.

Viac sa tejto téme venujeme v uzavretej FB skupine. Ak vás zaujíma, určite sa do nej pridajte.

Zdroje: Hrdina nebo Psanec – Margaret Mark, Carol Pearson a Kaye Putnam.

ZAUJÍMA VÁS TÉMA ONLINE MARKETINGU A PODNIKANIA?

Píšem (ne)pravidelne o témach zo života podnikateliek, o osobnom brandingu, autenticite, cieľovej skupine, webe, ktorý predáva a strategickom nastavení marketingu. Cieľom je pochopiteľne zvyšovanie príjmov, a to v práci, ktorá baví.

Please wait...

Ďakujem za dôveru :).

Ďalšie články

Menu