Ako byť v podnikaní sám sebou a pritom zarábať viac? [biblia archetypov]

Nefunguje vám podnikanie tak, ako by ste chceli? Meníte dizajn značky spolu s počasím, či polohou mesiaca? Nemáte jasne vyhranený štýl komunikácie? Chýba vám odvaha vybrať sa VLASTNOU cestou? Potom je načase začať pracovať s archetypmi.

Čo sú to vlastne archetypy

Archetypy svoj pôvod majú v antickom Grécku. Túto teóriu do hĺbky prepracoval psychológ Carl Gustav Jung. Archetypy sú podľa neho jasne definované charaktery a objavujú ako súčasť mýtov po celom svete. Marketingoví manažéri to neskôr využili v podnikaní, pretože pochopenie a využitie archetypálneho významu im uľahčovalo prácu so značkou.

Kedysi bola práca s archetypmi bonusom pre efektívny marketing. Dnes je to jeho základným predpokladom. Vo väčšine odvetví je silná konkurencia a pokiaľ nemáte neobmedzený kapitál, určenie archetypu vám pomôže lepšie uchopiť svoju značku, pochopiť ju a pracovať s ňou tak, aby sa rozvíjala úspešne.

Počas mojej marketingovej praxe som mala na starosti budovanie značiek s veľkými rozpočtami, spolupracovala som s odborníkmi na trhu a s archetypmi som pracovala aktívne. Automaticky som ich však zaradila do šuflíka „vhodné len pre veľké značky“. Omyl.

V začiatkoch môjho podnikania som ich odignorovala. Stratégiu som postavila na networkingu a odporúčaniach. Veľmi úspešne. Ale potom som sa chcela posunúť ďalej. Byť viac sama sebou, ísť vlastnou cestou, byť autentická v komunikácii. Zvýšiť ceny, pritiahnuť tých správnych zákazníkov. Zadefinovať dizajn, farebnosť a fonty, s ktorými budem v súlade. A presne k tomu som využila archetypy.

Takto to vyzeralo predtým. Nevyhranený štýl komunikácie, každý týždeň iné logo, názov, prefláknuté fotky z fotobanky:

1

Dnes, vďaka archetypom, to vyzerá takto. A konečne sa v tejto polohe cítim „byť doma“.

ludmila-hoosova-biblia-archetypov

Ako vám archetypy pomôžu v podnikaní

Archetypy vám pomôžu logicky definovať vašu značku. Odhalia jej podstatu, dajú vám silu ísť vlastnou cestou. Pomôžu vám odlíšiť sa od konkurencie a vybudovať značku, ktorá je silná, unikátna, konzistentná, autentická. A neodolateľná. Budete priťahovať tých správnych klientov. A tí budú vedieť, čo od vás čakať. Zo svojho archetypu získate silu, ktorú viete využiť vo svojom podnikaní. A rozvinúť ho naplno.

Archetypy

Každý archetyp má svoj vlastný magnet, energiu, ktorá vyvoláva záujem. Má vlastnosti, ktoré definujú osobnosť značky a v konečnom dôsledku sú dôvodom, prečo sa ľudia rozhodnú pre vás, nie vašu konkurenciu.

Nižšie nájdete popis každého z 12-tich archetypov a príklad populárnej značky, ktorá predstavuje daný archetyp.

Hrdina / The Hero

  • Vždy robíte to, prečo ste sa rozhodli, bez ohľadu na to, aký veľký je váš cieľ
  • Máte priame a inteligentné hodnotenie ľudí a situácií
  • Ste si vedomí toho, že klienti zodpovedajú za svoje konanie

Značky: Nike, FedEx, Kodak

Kúzelník / The Magician

  • Poskytujete nádej na dosiahnutie výsledkov, ktoré sa zdajú nemožné
  • Spájate ľudí s ich vnútornou (alebo duchovnou) silou
  • Ľudí fascinuje váš spôsob myslenia a konania, chcú zažiť zmenu

Značky: Apple, Disney

Vyhnanec / The Rebel

  • Ste dosť odvážni, aby ste zničili to, čo je na svete zlé
  • Ste ochotní hovoriť a robiť veci, ktoré nikto iný nerobí alebo nehovorí
  • Svoje názory formujete nezávisle od autorít

Značky: Harley-Davidson, MTV

Mudrc / The Sage

  • Robíte výskum, aby vaši klienti nemuseli
  • Ľudia sa cítia byť informovaní
  • Obdivujú váš intelekt a zvedavosť
  • Veria, že váš obsah a názory sú overené

Značky: Google, Wall Street Journal

Jeden z nás / The Regular Guy

  • Vyzeráte veľmi reálne a normálne
  • Pôsobíte dostupne
  • Spájate ľudí do komunity, o ktorej ani nevedeli, že existuje
  • Rozumiete im a zdieľate ich pocity

Značky: Ikea, Levi´s

Vládca / The Ruler

  • Pripomínate ľuďom, aby rozmýšľali vo veľkom
  • Inšpirujú sa vašimi úžasnými výsledkami
  • Pomôžete im zbaviť sa limitujúceho zmýšľania

Značky: Louis Vuitton, Rolex, Rolles Royce

Neviniatko / The Innocent

  • Pripomínate ľuďom jednoduchší čas, detstvo
  • Dávate im pocit optimizmu, radosti a nádeje
  • Obdivujú čistotu vašej viery a vízie

Značky: Dove, Coca-Cola

Objaviteľ / The Explorer

  • Máte odvahu vyskúšať veci, na ktoré ostatní odvahu nemajú
  • Dávate povolenie zbaviť sa predstáv o tom, čo sa očakáva alebo vyžaduje
  • Žijú prostredníctvom vás

Značky: Jeep, Starbucks

Tvorca / The Creator

  • Ukazujete nové nápady a produkty, o ktorých ľudia nikdy nesnívali, lebo nevedeli, že sú možné
  • Naučíte ich svoje remeslo, aby mohli vylepšiť svoje vlastné tvorivé snahy
  • Inšpirujete ich, aby videli v živote krásu

Značky: Lego, Canon, YouTube

Klaun / The Jester

  • Prinášate smiech a pomáhate zabudnúť na každodenný stres
  • Pripomínate, aby si užívali prítomný okamih
  • Máte silný zmysel pre humor

Značky: Old Spice, Geico

Milenec / The Lover

  • Povzbudzuje ľudí, aby nasledovali svoje srdce, aj keď je to nepraktické
  • Odstraňuje pocit viny za uprednostňovanie pokušenia a túžob
  • Cítia sa s vami prepojení v emocionálnej rovine

Značky: Victoria´s Secret, Häagen Dazs

Opatrovateľ / The Caregiver

  • Vždy ste tam, keď vás potrebujú
  • Nikdy vám nebudú schopní primerane splatiť všetko, čo ste im dali
  • Ste štedrý

Značky: Johnson´s Baby, Červený kríž

Je archetyp pre značku nevyhnutný?

Samozrejme, sú prípady, kedy dosiahnete skvelé výsledky vďaka intuitívnemu (nie cielenému) využitiu vlastností archetypov. Tie najúspešnejšie značky však archetypy využívajú zámerne a cielene. A prináša im to skvelé výsledky.

Ak to so svojou značkou myslíte vážne, odporúčam, aby ste si ujasnili, aký archetyp je pre vás vhodný a vyťažili z jeho poznania maximum. Uľahčí vám to prácu na budovaní značky. Vaša práca bude systematickejšia a v končenom dôsledku aj úspešnejšia. Naozaj.

Ako si vybrať svoj archetyp

Ak podnikáte v službách, vaša značka je vašou súčasťou. Ak odhalíte jej archetyp, pomôže vám logicky definovať váš brand, dodá vám silu a odvahu ísť vlastnou cestou, pomôže vám odhaliť vaše jedinečné silné stránky. Váš marketing bude efektívnejší. A objavíte psychologické pomôcky, ktoré vám pritiahnu tých správnych klientov.

Vaša značka nemusí mať len jeden archetyp. Pri osobnom brandingu sa bežne sa pracuje s dvoma archetypmi, čo vám pomôže odlíšiť sa od konkurencie výraznejšie. Jeden je primárny – dominantný, druhý sekundárny. Oba by sa mali prekrývať a dopĺňať. Archetyp pre vašu značku by ste mali vyberať dôkladne. Mal by byť v súlade s vašou osobnosťou, cieľmi a štýlom komunikácie. Archetyp by sa nemal meniť. Práve vďaka stálosti si naň klienti zvyknú, pochopia ho a budete pre nich prvou voľbou.

Aby som vám uľahčila výber správneho archetypu, pripravila som pre vás online kvíz, ktorý si môžete vyskúšať tu: Test osobnosti vašej značky.

Viac sa (nielen) tejto téme venujeme v uzavretej FB skupine. Takže ak vás to zaujíma, určite sa do nej pridajte.

Zdroje: Hrdina nebo Psanec – Margaret Mark, Carol Pearson.

ZAUJÍMA VÁS TÉMA ONLINE MARKETINGU A PODNIKANIA?

Píšem (ne)pravidelne o témach zo života podnikateliek, o osobnom brandingu, autenticite, cieľovej skupine, webe, ktorý predáva a strategickom nastavení marketingu. Cieľom je pochopiteľne zvyšovanie príjmov, a to v práci, ktorá baví.

Please wait...

Ďakujem za dôveru :).

, , , , , ,

Podobné články

Menu