Čo sú archetypy

Archetypy majú svoj pôvod v antickom Grécku. Túto teóriu do hĺbky prepracoval (skvelý) psychológ Carl Gustav Jung. Archetypy sú podľa neho jasne definované charaktery, ktoré sa objavujú ako súčasť mýtov po celom svete. Marketingoví manažéri ich neskôr využili v podnikaní – pochopenie a využitie archetypálneho významu im uľahčovalo prácu so značkou.

Ako vám archetypy pomôžu v podnikaní

Archetypy vám pomôžu logicky definovať vašu značku. Poodhalia jej podstatu, dajú vám silu ísť vlastnou cestou. Pomôžu vám odlíšiť sa od konkurencie a vybudovať značku, ktorá je silná, unikátna, konzistentná, autentická. A neodolateľná. Budete priťahovať tých správnych klientov. A tí budú vedieť, čo od vás čakať. Zo svojho archetypu získate silu, ktorú viete využiť vo svojom podnikaní. A rozvinúť ho naplno.

Archetyp Tvorca

Mottom Tvorcu je: „Ak si to môžeme predstaviť, môžeme to aj vytvoriť“.

Tvorcov nachádzame medzi umelcami, spisovateľmi, inovátormi či podnikateľmi.

Umelec vyjadruje svoju dušu prostredníctvom svojej tvorby. Podnikateľ v biznise nasleduje svoje inštinkty a ignoruje zavedené postupy. Inovátor kašle na tradície a využíva svoju schopnosť vidieť svet odlišne.

Tvorcovské značky sú vo svojej podstate nekonvenčné. Tvorca má nespútanú myseľ, nesnaží sa zapadnúť, ale vydariť sám seba. Má v sebe kúsok rebela.

Autenticita je pre nich esenciálne dôležitá, pretože veľké myšlienky vychádzajú z duše a ľudskej zvedavosti. Vnímajú sami seba ako tvorcov budúcnosti, chcú vytvoriť niečo, čo tu ešte nebolo, veria v silu predstavivosti.

Tvorca je netolerantný voči masovej produkcii, nedostatku nápaditosti a nízkej kvalite. Tvorca nepoužíva veci na to, aby urobil dojem, ale aby vyjadril sám seba.

Vlastnosti Tvorcu:

  • Cíti nutkanie vytvárať a invovovať, všetko ostatné ich dusí
  • Môže vytvárať poriadok z chaosu
  • Je rád praktický a nemá rád príliš veľa teórie
  • Neakceptuje názory druhých, najmä keď je s nimi v rozpore
  • Verí v silu fantázie a dôveruje tvorivému procesu
  • Rád vyjadruje sám seba a to veľmi zanietene
  • Nerád sa prispôsobuje
  • Myslí „out of the box“
  • Je pre neho veľmi dôležitá sloboda
  • Nepáči sa mu opakovanie po iných a aktívne sa tomu vyhýba
  • Je autentický a neobmedzuje sa limitmi
  • Rád okrášľuje svoje výrobky alebo inovácie

Charakteristika Tvorcu:

  • Prichádza s novými nápadmi a produktami, o ktorých ľudia nikdy nesnívali, lebo nevedeli, že sú možné
  • Naučí ich svoje remeslo, aby mohli vylepšiť svoje vlastné tvorivé snahy
  • Inšpiruje ich, aby videli v živote krásu

Značky: Lego, Canon, YouTube

Predstavitelia: Adel, Natalie Portman, Shakespeare

Cieľ: uskutočniť víziu, zdokonaliť umelecké zručnosti, vyjadriť sa, vytvoriť niečo

Najväčší strach: priemernosť, strata inšpirácie

Slabosť: perfekcionizmus, neprávne riešenia, správanie a lá primadona

Talent: kreativita, predstavivosť

Tiež známy ako: umelec, hudobník, spisovateľ, snílek, staviteľ, dizajnér, stvoriteľ

Hlas značky: unikátny, vizuálny, bohatý na metafory

Čo zákazníci cítia: „Chcem byť schopný robiť to, čo on“, cítia ohromenie, inšpiráciu

Úrovne Tvorcu:

Volanie: Sny, fantázie, záblesky inšpirácie

Úroveň 1: kreativita alebo nápaditosť pri napodobňovaní

Úroveň 2: stvárnenie vlastnej vízie

Úroveň 3: Vytváranie diel, ktoré ovplyvňujú kultúru alebo spoločnosť

Tienistá stránka: prílišná dramatizácia vlastného života, sebestrednosť

Tvorca zákazník

Ľudia milujú značky, ktoré im pomáhajú uvoľňovať ich kreativitu. Vedia, že musia stále niečo vymýšľať, vytvárať a inovovať, aby sa svet pohol vpred.

Na hlbšej úrovni si proces kreativity vyžaduje plné sústredenie a dáva nám pocit nadvlády. Obvykle dokážeme do tohto procesu byť plne ponorení a to nám spôsobuje potešenie, pocit kontroly. Nad sebou, svojimi emóciami.

Žena je nešťastná, tak si ušije šaty, muža podviedla milenka, tak napísal sonet, teenager nevie, ako von zo svojho chaosu, tak vytvoril animovaný film.

Akákoľvek tvorivá činnosť uspokojuje našu túžbu po stabilite a štruktúre a podporuje sebavedomie. Diela sú naším odrazom, vidíme sa v nich, sme na seba hrdí, lebo sme vytvorili niečo, čo má hodnotu.

Zákazník Tvorca je nápaditý, a najviac ho potešíte, ak mu ukážete, že jeho nápady akceptujete, že im pretavíte do výsledného produktu.

Dôležité je pochopiť, že aj reklama a marketingová propagácia je umeleckou formou (seba)vyjadrenia, vďaka čomu môžeme využívať silu dopadu obrazov, symbolov a príbehov na kolektívne povedomie.

Archetyp Tvorca je vhodný pre vašu značku, ak:

  • Vaša služba, či produkt podporuje sebavyjadrenie, dáva zákazníkovi možnosti voľby, prispieva k nápaditosti alebo je umeleckým dielom
  • Ak sa pohybujete v umeleckej brandži, ako je marketing, dizajn, vzťahy s verejnosťou, umenie, technické inovácie (napríklad vývoj softvéru)
  • Snažíte sa odlíšiť od firmy, ktorá „robí pre zákazníka všetko“ a dáva mu len málo možností pre rozhodovanie
  • Venujete sa oblasti fitnesu, krásy či módy
  • Ak nejaký „kutilský“ rys vášho výrobku šetrí zákazníkovi peniaze
  • Majú vaši zákazníci dostatok času, aby mohli prejaviť svoju kreativitu
  • Má vaša spoločnosť tvorcovskú firemnú kultúru typu

Neviete, aký archetyp by sa k vám mohol hodiť? Urobte si test svojej značky tu >>

Zdroj: Hrdina nebo psanec – Margaret Mark, Carol Pearson

Share This