Prečo som začal podnikať

Rozhovor s Jarom Jančulom

Jara som spoznala na jednom z kurzov online marketingu. Lektor Peťo ho dával za príklad úspešného podnikateľa, e-shopara, ktorý sa za necelé tri roky na trhu dokázal vyšplhať k špičke vo svojom odvetví. Jaro bol sympatický a komunikatívny, tak sme sa cez obednú prestávku dali do reči. Dokonca sme zistili, že okrem vášne pre podnikanie máme spoločný aj rovnaký kraj (ja som sa sem privydala, on má odtiaľto ženu). Po skončení kurzu sme zostali v kontakte a dodnes brainstormujeme na rôzne témy.

Ako si sa dostal k myšlienke, že chceš začať podnikať? 

Dávaš hneď od začiatku záľudné otázky… :). OK, tak poporiadku. S myšlienkou „byť nezávislý“ som sa pohrával už nejaký ten rok, avšak nikdy nedošlo k takému impulzu, aby som si povedal, že je čas opustiť svoju komfortnú zónu. Toto medziobdobie trvalo štyri – päť rokov a stále som bol „akože spokojný“. Máš stabilný job, kde bývať, rodina je happy, tak načo meniť. Dôležité je predsa zázemie a istý príjem bez ohľadu na to, či si s tým úplne OK, alebo nie.

Čo bolo pre teba finálnym „spúšťačom“ na to, aby si opustil svoju zónu komfortu?

Musím priznať farbu, ten posledný a zároveň prvý skutočný impulz opustiť rutinu prišiel od veľmi dobrého kamoša, ktorý už nejaký ten rok podnikal a mal nápad, že by posunul podnikanie aj iným smerom, no nemal človeka, ktorý by to rozvinul.

Tak ma presvedčil, aby som s ním do toho šiel a utvrdil ma v tom, že vyjsť mimo tohto „zabehnutého“ kolobehu nemusí byť tragédia. A tak, po nie dlhom uvažovaní, keď sme si prešli stratégiu a plán, čo a ako, som sa jedného dňa rozhodol a nemohol som spraviť lepšie.

Máš stabilný job, kde bývať, rodina je happy, tak načo meniť. Dôležité je predsa zázemie a istý príjem bez ohľadu na to, či si s tým úplne OK, alebo nie. 

Čo konkrétne ťa vlastne v práci dohnalo k výmene istôt za slobodu?

Dôvodov na zmenu bolo viac. Čoraz hlbšie som padal do dennej rutiny. Budík o 6:00, sprcha, rýchle raňajky, káva, kľúče, do auta a hor sa na cesty – upchaté.

V práci už čakali (niekedy) mrzutí kolegovia, respektíve šéf. No a tak dokola. Ale aby som nikomu nekrivdil, kolegov a tím som mal vždy fantastický. Ale tie povolenia, priepustky, vtedy môžeš a vtedy nie, lebo je meeting, porada, lebo hento, lebo tamto. Plánovanie voľna, dovoleniek a predĺžených víkendov pol roka dopredu, lebo zastupiteľnosť musí byť, mnohí to určite poznajú. Prokrastrinácia bola len otázkou času…

V akej oblasti si pracoval predtým?

Tých oblastí je niekoľko, ale najdlhšie som sa venoval oceliarskemu priemyslu, obchodu s oceľou a oceľovými výrobkami. Čo je logické, keďže som strojár :).

Tak si so svojím súčasným biznisom nešiel až tak odlišnou cestou…

Nešiel :). Ako som už spomenul, začal som podnikať s kamošom a vlastne som s ním v tomto biznise dodnes. Špecializujeme sa na oblasti v rámci bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, predaj osobných ochranných pracovných prostriedkov, pracovného oblečenia, hasiacej techniky a reklamného textilu. Momentálne máme v našom e-shope www.bezurazu.sk k dispozícii cca 16 000 produktov, čo je nie malé číslo :). Ale asi ako v každom jednom podnikaní, je to drina aj v tejto oblasti. Sú mesiace, kedy to šľape na jednotku a obraty sú nad očakávania. No sú aj mesiace, keď si rád, že si rád :). Našťastie, tých je čím ďalej, tým menej.

Aké boli tvoje začiatky?

Veľmi ľahké a suprové :D. No ale sranda bokom. Bolo to náročné a stále bude, aj keď, už by som sa na začiatok nechcel vrátiť. Jedine s vedomosťami, ktoré už mám teraz.

Živo si pamätám, ako sme spúšťali náš web, ako som rozbiehal fanpage na Facebooku. Moje prvé marketingové kroky – kroky do neznáma. Učenie sa na vlastných chybách, prvá reklama v AdWords, remarketing, dynamické reklamy. Prvé snahy o písanie odborných článkov. Krásne a zároveň náročné obdobie, ale nemenil by som. Vieš, hovorí sa, že ak by to bolo jednoduché, robil by to každý :).

Mňa fascinuje jedna vec. Ako sa ti podarilo dostať tak ďaleko bez akéhokoľvek marketingového backgroundu?

Začiatky boli naozaj zaujímavé. Keďže sa jednalo o e-shop a následne aj o B2B segment, celé to zo začiatku fungovalo metódou pokus – omyl. Mne trvalo skoro pol roka, kým som si uvedomil, že „a ty čo robíš, takto to predsa nejde, veď tomu vôbec nerozumieš“. Áno, nerozumel som všetkému, to sa ani nedá, veď som strojár a nie marketér.

Takže výsledkom boli doslova vyhodené peniaze. AdWords – pojem neznámy, zle prepojený s Analytics. SEO – skratka, ktorá mi nič nehovorila. Do toho mi niekto poradil FB pixel… A to je čo? Keď som už mal hlavu ako balón, hovorím si, „takto to ďalej nejde, musíš sa znova začať učiť“. No a tak som začal. Uvedomil som si, že vzdelanie je to jediné, čo ti nikto nemôže a nevie vziať. Takto sa denno denne posúvam ďalej, učím sa, aj na vlastných chybách a všetko potom aplikujem v praxi.

Celý „marketing“ zo začiatku fungoval metódou pokus – omyl. Mne trvalo skoro pol roka, kým som si uvedomil, že „a ty čo robíš, takto to predsa nejde, veď tomu vôbec nerozumieš“. Výsledkom boli doslova vyhodené peniaze.

Aké konkrétne kurzy si obsolvoval?

Bolo ich veľmi veľa, ale vypichol by som práve tie, ktoré najviac pomohli rozbehať obchod, či už online, alebo off-line. Jednoznačne kurzy online marketingu, zamerané na všetky možné dostupné kanály. AdWords, Analytics, PPC, SEO, tvorba marketingových kampaní a dokonca kurzy pre tvorbu e-shopu v CMS systémoch (vo WordPresse).

Samozrejme, všetko toto nám výrazne pomohlo posunúť sa vpred. A dokonca, nielen v rámci obchodu a podnikania, ale aj mne osobne. Takže áno, výsledky som videl a stále vidím.

Čo pokladáš za najväčšie benefity podnikania?

Keď ráno vstávam s tým, že vlastne vstávať nemusím :). Tým samozrejme nechcem povedať, že nepracujem. Veď aj tento rozhovor píšem o 23:10. Jednoducho, už to nie je o tom, že si musíš cvaknúť pípačku o 7:30, aby si mal do 16:30 odpracovaných osem hodín a šiel vypľutý domov. Ale aby to nevyzeralo ako fairy tale, musím sa obracať :).

Ak by si mal začínať opäť, čo by si urobil inak?

Asi nič, lebo nikdy nevieš, akým smerom sa to otočí a čo ti podnikanie pripraví za prekážky. Ale jedna vec, ktorú by som určite zmenil v mojom prípade je, že by som sa vzdelával skôr. No minulosť nezmeníš, preto sa sústredím na prítomnosť.

Čo bolo najväčšou prekážkou, pre ktorú si odkladal rozbeh svojho biznisu?

Vždy som mal fóbiu, že čo ak to nepôjde tak, ako som si predsavzal a naplánoval, čo ak nenaplním očakávania, čo ak… Takých „čo ak“ bolo a je denno denne veľa. A práve preto som to stále odkladal a hľadal dôvody, prečo nie, namiesto dôvodov, prečo áno.

Ale som pozitívne zmýšľajúci jedinec, takže verím, že keď človek niečo robí a robí to svedomito a z presvedčenia, že to, čo robí môže pomôcť aj iným, bude to dobré. No a napokon mám aj kus šťastia, že mám okolo seba ľudí, ktorí vidia príležitosť aj v riskovaní a nielen v stabilite.

Stále som hľadal dôvody, prečo nie, namiesto dôvodov, prečo áno. Mám kus šťastia, že mám okolo seba ľudí, ktorí vidia príležitosť v riskovaní a nielen v stabilite.

Si teraz spokojný?

Som tak spokojný, že ak by som bol viac, začnem si závidieť :D. Pravda je tá, že každý spôsob môjho doterajšieho pôsobenia mal niečo do seba a mal aj svoje mínusy, ale tak je to so všetkým. Teší ma, že som dokázal vystúpiť zo svojej komfortnej zóny a mám obrovskú radosť a nadšenie z toho čo robím, pretože to robím s radosťou a nie z povinnosti.

jaro-jancula

Pikoška na záver – Jaro je v osobnom živote vášnivým bubeníkom a aktívne hrá v úspešnej metalovej kapele Signum Regis.

Jaro, vďaka za skvelý rozhovor. Prajem veľa úspechov v rozvoji podnikania a ešte viac radosti z trieskania do bubnov :).

ZAUJÍMA VÁS TÉMA ONLINE MARKETINGU A PODNIKANIA?

Píšem (ne)pravidelne o témach zo života podnikateliek, o osobnom brandingu, autenticite, cieľovej skupine, webe, ktorý predáva a strategickom nastavení marketingu. Cieľom je pochopiteľne zvyšovanie príjmov, a to v práci, ktorá baví.

Please wait...

Ďakujem za dôveru :).

, , , ,

Podobné články

Menu